7 powodów dlaczego (nie) warto porównywać się z innymi

 

Czy zdarza Ci się porównywać z innymi?

Jak często oceniasz siebie przez pryzmat tego, co ktoś inny osiągnął?

Ile razy porzuciłaś swoje działania, ponieważ ktoś już to robi?

Mi się zdarzało. Dlatego też ten temat jest dla mnie ważny a do napisania tego wpisu zbierałam się kilka miesięcy. Na szczęście nie mam już problemu z negatywnym porównywaniem się do innych. Gdy patrzę na osiągnięcia innych osób staram się motywować, inspirować i edukować. Ciebie również zachęcam do takiego podejścia!

 

Inspiracją do tego wpisu a także punktem zapalnym do zmiany nastawienia był odcinek podcastu Po nitce Ariadny, dotyczący porównywania się. Kilka dni temu na moim Fanpage zamieściłam film, gdzie opisuję trzy lekcje, jakie wyciągnęłam z tego podcastu. Dziś dołączam do nich kolejne refleksje.

 

1. Priorytety

Zastanów się jakie są Twoje cele i priorytety, a najlepiej je zapisz. Zdarza nam się zazdrościć czegoś co nawet wcześniej nie było naszym celem. Nie jest ważne co ma lub osiągnęła inna osoba, ale to do czego Ty zmierzasz i czego chcesz dla siebie.

2. Inspiracja

Kiedy porównujemy się do innych często pojawia się negatywna zazdrość. Zamień ją w pozytywną inspirację. Jeśli ta osoba coś osiągnęła to znaczy, że da się! I Ty również możesz to osiągnąć. Zastanów się jak możesz to zrobić. Może warto tą osobę poprosić o wskazówki.

3. Wdzięczność

Doceń siebie za to co już osiągnęłaś. Jeśli już chcesz się do kogoś porównywać to porównuj się do samej siebie sprzed pół roku czy roku i podziękuj sobie za postęp jaki zrobiłaś.

4. Emocje

Jeśli porównywanie się do innych nie jest dla Ciebie pozytywnym bodźcem, a powoduje negatywną zazdrość lub działanie tylko po to, aby innym coś udowodnić, może być dla Ciebie destruktywne. Złe emocje będą zbierać się w Tobie i negatywnie oddziaływać na Twój umysł a także ciało. Te emocje mogą wpływać na Twoje decyzje a także na sposób w jaki odbierają Cię inni.

5. Wszystko albo nic

Chciałabyś mieć to, co inna osoba? Być taka jak ona? To samo osiągnąć? Jeśli tak, to bierz jej życie w całości. Nie tylko sukcesy ale też porażki, którymi przecież rzadko się chwalimy a bywa, że musi ich wystąpić wiele, aby później móc pochwalić się sukcesem. Patrząc na czyjeś efekty najczęściej widzimy jedynie wierzchołek góry lodowej. Nie często zastanawiamy się ile razy ta osoba musiała upaść, podnieść się i iść dalej żeby dojść do celu.

6. Cena sukcesu

W większości przypadków sukces, osiągnięcia czy posiadane rzeczy materialne są okupione ciężką pracą i wyrzeczeniami. Na przykładzie szczupłej czy wysportowanej sylwetki – chcemy szybko osiągnąć efekty jakie ma inna dziewczyna, oglądamy jej piękne zdjęcia i złościmy się dlaczego nie wyglądamy tak samo. Być może ona zaczęła dużo wcześniej. Być może poświęca więcej czasu na trening ale też regenerację. Prawdopodobnie z wielu rzeczy musi rezygnować. Zastanów się ponownie czy to są Twoje priorytety i czy chcesz ponieść cenę takiego sukcesu.

7. Zdrowy rozsądek

Jeśli żaden z powyższych argumentów Cię nie przekonał to pomyśl rozsądnie – ciągłe porównywanie się (o ile nie pcha Cię do działania) do niczego nie prowadzi, nie przybliża Cię do celu. Jedynie psuje Twój nastrój i zabiera czas, który mogłabyś bardziej produktywnie wykorzystać. Zrób listę swoich celów, a następnie listę zadań jakie musisz wykonać by do nich dojść. Zachęcam Cię do metody małych kroków, o której napisałam w poprzednim wpisie „Jak osiągać cele małymi krokami?”. Działaj!

 

Wydaje mi się, że tak zupełnie nie da się wyeliminować nawyku porównywania się do innych. Istotne jednak jest, co z tym robimy dalej. Inspirujmy się, cieszmy cudzym sukcesem, skupiajmy na swoich celach i doceniajmy siebie!

 


Czy nawyk porównywania się do innych dotyczy również Ciebie? Napisz proszę w komentarzu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− 1 = 6